خانه > تجارت الکترونیک, شخصی > درد دل های یک آی تی کار…

درد دل های یک آی تی کار…

بعد از مدتها درس خواندن در دانشگاه و سروکله زدن با منابع علمی و تفکر و تامل در کسب و کار و تجارت الکترونیک و جامعه مجازی و این جور چیزها .. این طور میشه که دیگه شما همه چیز رو علمی می بینی … همه چیز فرموله… همه چیز یه قاعده مطالعه شده داره … و این موقع هاست که وقتی بطور مثال دلایل شکست یک کسب و کار رو موشکافی میکنی و یه چیزایی میفهمی که همه نمی فهمن به هیجان میای… میخوای به همه بگی آهای ملت… چرا استراتژی ندارین ؟ چرا مدل کسب و کار ندارین؟ چرا بی حساب وارد کار میشین؟ آهای مدیر محترم! سند ماموریت سازمانت کو ؟ vision کو ، mision کو ؟  استراتژی؟استراتژی؟ … این میشه که کم کم آدم از واقعیت های سطح جامعه فاصله میگیره (شکاف تکنولوژیک).

مدت ها بود که در یکی بزرگترین سازمانهای تجاری این مملکت ( که هرسال با درآمد های میلیاردی رتبه اول کشور هم میشه ) رفت و آمد داشتیم و بر حسب روابط خوب با مدیران این سازمان پیشنهاد دادیم که بیایید تجارت الکترونیک رو یک بار هم که شده بصورت علمی و نه کیلویی راه اندازی کنیم.

جلسات متعددی با مدیران سازمان داشتیم و چونکه انتظار نداشتیم که اینها از تجارت علمی و مدیریت نوین اطلاعاتی داشته باشند لذا فکر کردیم که باید فرهنگ سازی کنیم ! یعنی باید به مدیران آموزش داد و توجیه کرد که آقا صرف یک وب سایت راه انداختن کار حل نمیشه ! کار و تجارت در وب قاعده داره و کشکی نیست…هر سازمان راهکار خاص خودش رو داره … اول بیایید مطالعه آکادمیک بکنیم ، بررسی فنی کنیم ، یک طرح مطالعاتی در بیاریم ، Audience analyze کنیم، Market analyse کنیم و همچنین تست es در مورد محصولات داشته باشیم ، Business model طراحی کنیم و تحقیق کنیم، در مورد آمیخته بازاریابی(marketing mix) توضیح دادیم و  از مدیریت زنجیره تامین گفتیم و تدارکات الکترونیکی و CPRF و نگرش فرایندی گفتیم ، از ROI گفتیم و مثالهای موفقیت و شکست شرکتها در تجارت الکترونیک  توضیح دادیم .. از آمازون از ebay ، از فدکس ، از nike ، از پپسی کولا ، … گفتیم و گفتیم و گفتیم ….

در حال مذاکره در مورد نحوه همکاری و عقد قرارداد با امور قراردادها بودیم ( فاز negotioation!)  که خبر رسید یک گروهی به دیدار آقای مدیرعامل آمده اند و یک نرم افزار فروشگاهی آبکی رو پرزنت کرده اند و چون آقای مدیر میخواستند تا ۲۲ بهمن ( یک هفته ای) سایت راه افتاده باشه پس دستور داده بودند که با شرکت مذکور سریعا قرارداد بسته بشه…

در اینجاست که نمیدانم این علوم جدیده مشکل دارن؟ یا ما  مشکل داریم؟ یا معلومات به گوش مدیر خوندن مشکل داره؟ یا مدیریت باید بازتعریف بشه؟ ….

چند وقت پیش برای موضوع پایان نامه فکر کردم سری به اتاق بازرگانی بزنم شاید اونجا در باره موضوع تجارت الکترونیک بیشتر بفهمن و بتونم پروژه ام رو اونجا انجام بدم، به ساختمان معظم اتاق بازرگانی که رسیدم به روابط عمومی رفتم و پرسیدم که آیا اینجا دفتر توسعه و تحقیق داره؟ مسئول مربوطه راهنمایی کرد که بهتره صاف بری سراغ راس هرم!  و من هم رفتم به بالاترین وشیک ترین طبقه و در دفتر منشی تقاضای ملاقات با آقای رئیس رو کردم. و البته حدود یک ساعت هم پشت در منتظر نشستم ( البته نفهمیدم چرا چون آقای مدیر سرش شلوغ نبود) و در لحظه ای که حسابی کلافه شدم و میخواستم برگردم با تماس مجدد منشی، بنده رو به حضور پذیرفتن..

من در باره رشته تحصیلیم توضیح دادم و گفتم که علاقمندم که اینجا یه کار مطالعاتی بازرگانی انجام بدم(حتی رایگان)،آقای مدیر فکری کرد و گفت احسنت … البته اینجا ما کار مطالعاتی نداریم! گفتم اصلا کار شما اینجا چیه ؟ گفت : کار ما فقط اینه که کارت بازرگانی صادر می کنیم! همین! البته من نفهمیدم که این همه خدم وحشم و لوازمات و چندین طبقه ساختمان آنچنانی برای چی بود؟ پس اگه اینجا کسی مطالعه بازرگانی و تجاری نمی خواد پس کجا میخواد؟ او گفت برو سراغ دولتی ها و ما اینجا کاره ای نیستیم که بخواهیم مطالعه کنیم! سیاست ها از طرف دولت ابلاغ میشه…

توی اداره دولتی هم دیدم که اطلاعیه طرح های تحقیقاتی زده بود و من هم مراجعه کردم و گفتم میخوام کار تحقیقی پایان نامه رو اینجا انجام بدم آیا سر فصلی ابلاغ شده؟ گفتن شده ولی فقط برای کارهای فرهنگی هست و اگه کار شما فرهنگی باشه میشه بررسی بشه!

واین ماجرا ادامه دارد…

Share
  1. ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ در ۱۱:۲۲ | #1

    سلام اقای احسان. من میخوام در یک مساله ای با شما مشورت کنم ولی ایمیل شما رو نتونستم پیداکنم.لطفا به من یک ایمیل بزنید
    ممنون
    ارادتمند
    کاوه

  1. بدون بازتاب
Share
Share